4 stupně jídelníčku po zánětu (NE s cukrovkou)

Slinivka po zánětu - 4 stupně jídelníčku

(NE s cukrovkou, tam dodržujte cukrovková doporučení - já cukrovkou netrpím, ačkoliv mi byla prorokována)

 

První dny doma

Doporučuji jíst co nejstravitelnější jídlo tak, abyste maximálně ulevili slinivce a přísedícím orgánům (nehledě na to, co jste byli nuceni jíst v nemocnici a zdánlivě jste to strávili).

Čistá voda a hladovka – to bude stupeň 1. Ideální stav, když je vám zle.

Můžete přidat bylinné čaje na trávení, uklidnění – rozhodujte intuitivně.

24  hodin hladu je bezpečný odpočinek pro orgány, s dostatkem čisté vody.

 

První jídlo – vařená rýže, při vaření použijte špetku soli. Vývar ze zeleniny, sůl.

Rýže se nekazí, jako třeba vařená zelenina, takže uvařte větší množství a můžete jíst v průběhu dne, kdykoliv na vás jde hlad.  Polévku snězte nejpozději v den vaření, ale ideální je vařit si jednu porci, zelenina se stává kyselinotvorná, hodiny po uvaření.

Pečivo z mouky, vody, soli a kmínu, tedy domácí chléb, nebo placky, mohou být z celozrnné mouky (je stravitelnější než hladká). Můžete si dělat kváskový, který neplesniví a je stravitelnější. Kupované pečivo je různé kvality, čím levnější tím bývá plnější chemie, tmavé neznamená celozrnné, tak na to pozor, kvasnicové čerstvé může také vadit. Vhodná varianta pečiva bez chemie jsou extrudované výrobky, které obsahují jenom obilí a sůl. U nich je dobré nemít je dlouho skladem, čím čerstvější, tím lépe. Rýžové a kukuřičné preferujte před pšenicí.

Recepty na žitné placky a chléb z kvásku najdete na https://www.slinivkar.cz/recepty

Je náročné si neustále vařit pro člověka, který byl zvyklý si kupovat snídani na benzínce, oběd ve stánku, a večeři hotovou ze supermarketu. Ale uvědomte si, že to je pouze zvyk, ne dogma. Opravdu žádné pracovní povinnosti nemají přednost před vaším zdravím. I když momentálně vláda pracuje na opaku, ještě máte svobodu se rozhodnout jaký oběd si dopřejete.

Stupeň 2. – chcete se trochu najíst.

K vařené rýži přidejte masový vývar, pokud o něj stojíte. Samozřejmě nemá cenu vařit maso ze supermarketu, pouze domácí, bio, nebo z ekologické farmy.

Vařené obiloviny jako pohanka, jáhly, kukuřice, oves, vždy dobře vařte – namočit přes noc je ideál. Tak budou nejstravitelnější. Výrobky z obilovin jako rýžové, kukuřičné a pohankové těstoviny.     Obiloviny, těstoviny, pečivo můžete začít kombinovat s tepelně upravenou zeleninou, zpočátku vynechte česnek, cibuli (ta uvařená není tak hrozná), květák. Zeleninu osolte, orestujte krátce na kapce oleje, podlijte. Ochuťte třeba sójovou omáčko (Shoyu, Tamari). Koření použijte jenom bylinky, majoránka, kmín, kurkuma, skořice, zázvor, saturejka, špenát, kopr,..  Sladit obiloviny, obilné kaše rafinovaným cukrem, nebo kombinovat s mlékem není vhodné (špatně se tráví). Když už, tak si přidejte do kaše sušené ovoce. Rýžové těstoviny s trochou másla a skořicí jsou velmi lahodné. Ty chutě je třeba znovu nalézt, pokud se vám zdají tato jídla bez chutě, jen chvíli vydržte, pohárky na jazyku se pročistí.

K vařené, zelenině přidejte pomalu trochu tuku, není špatné až nakonec, třeba kousek másla (musíte zkusit), jenom na chuť. Nebo můžete do zeleninové směsi přidat i bílkoviny v podobě tofu (nejstravitelnější verze luštěnin). Zeleninu připravujte v různých kombinacích, třeba i pečenou, přidejte brambory. Obecně je rostlinná strava nejvhodnější. Nepoužívejte cukr. Ovoce povařte (jablka ahrušky ideál).  

Návody ke správnému vaření obilovin (luštěnin) najdete na

 https://www.slinivkar.cz/postupy-pri-vareni-zdravych-jidel

 

Přírodní dochucovadla, koření koupíte na  https://eshop.slinivkar.cz/369-vse-pro-slinivkare

 

Stupeň 3. – vaření s masem, syrová zelenina, ovoce

 Začněte samozřejmě nejdříve s rybami a kuřecím – libovějším masem. Ne ze supermarketu. Jako koření používejte zase bylinky, sójovou omáčku. Maso se lépe tráví, pokud spolu sníte i trochu syrové zeleniny. Stačí opravdu jenom na lžíci (ne mísa salátu!)  stejně tak syrová zelenina je stravitelnější se soustem masa. Pokud můžete volte k masu nejprve lehké přílohy – tepelně upravená zelenina a pokud obilovina tak alespoň bez lepku (rýže, kukuřice, pohanka). Kombinace pšenice, žita (pečivo) dohromady s masem nechte na další stupeň. Není špatné dělat saláty z vařené a částečně i syrové zeleniny.

Maso si dávejte jenom například v poledne a večer zase lehčí večeři. Obecně platí, že tzv. hříchy, porušení diety se sčítají – a je vždy jen otázka času, než se něco nepovede – a může vás položit už i „doporučené“ jídlo. Ideální je dopřávat si výjimečně, o to víc si pochoutku užijete. Nepoužívejte šunku místo masa na vaření v domění, že snad vyšší % obsahu masa něco znamená. Díky dusičnanům jsou uzeniny škodlivé, najděte si mini řezníka a zjistěte kam „rychlosůl“ nedává, nebo si radši doma vařte tlačenku, šunku,..

Ovoce jezte raději dopoledne a především v sezóně – takže zapomeňte na jahody v lednu, ty jsou plné jedovaté chemie. Postřiky jsou dnes téměř všudypřítomné, tak shánějte, uskladňujte co jde. Zavařené, sušené nebo mražené kvalitní je hodnotnější než to v akci v únoru.

Více o sčítání hříchů a volbách potravin na https://www.slinivkar.cz/co-muzu-co-nemuzu

 

Stupeň 4 – ideální je vydržet u 3.

Samozřejmě všichni máme slabiny a potřebujeme se občas odměnit. Přidat na tuku (který slinivka štěpí) přidat na cukru (který slinivka štěpí). Tak raději méně často a více, nežli pravidelně. Všech se nás týká testování potravin – to je dobré vždycky zkoušet po menších dávkách.

Případné navýšení objemu těla díky nechtěné změně v jídelníčku neberte jako vlastní neschopnost, je to zcela normální. Na zimu se obalit, před válkou se obalit, před porodem se obalit, při stresu se obalit..  Psychika hraje mnohem významnější roli při nemoci než je jí připisována, což především slinivkáři dobře vědí a není potřeba se týrat. Vnímejte svou intuici.

Dejte si pozor na levné tuky, na umělá sladidla, konzervanty, na další E a chemikálie. Rychlosůl  (dusičnany) v uzeninách. Přísady ve směsích koření, ve sladkostech, v lécích. V mnoha barevných potravinách jsou přísady neslučitelné se životem a zbytečně. Jakmile vám začne chutnat mrkev, nebudete  tyto umělé potraviny potřebovat. Doporučuji knihu Tajemství výrobců potravin od Víta Syrového.

Tato doporučení mohou využít i lidé s nemocným žlučníkem, nebo dalšími poruchami trávení. Opatření týkající se chemie v jídle je dobrou prevencí proti vzniku cukrovky.


Obiloviny, koření, ochucovadla, bylinné čaje, doplňky stravy nakupujte nyní s doživotní slevou 5% u Slinivkáře



Přečtěte si další : Příručka pro začínající slinivkáře - žebříček potravin



Odběr receptů zdarma
Vstupte do e-shopu

Menu

Související


Kontakty

slinivkar.cz
kontakt

Tomáš Bláha
+420 777 807 124
obchod (zavináč) slinivkar.cz


e-shop

provozovatel :

PhDr. Zuzana Bláhová
Hostovlice 113,28562
IČ 038 101 35

kontakt
obchod(a)slinivkar.cz

 Obchodní podmínky

Reklama